Sunday, April 20, 2014

Silkkipaino osa 1/3

No niin, ensimmäinen postaus sitten tällä kotoisalla suomenkielellä. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että tämän kerran aiheen termit on niin suurta kysymysmerkkiä englanniksi, että hyvä kun ymmärsin itsekään mitä kirjoitin kun tätä siten yritin sepittää.

Eli se kauan odotettu(?) serigrafia (valotustekniikalla) postaus olisi nyt luvassa. Lupaan selittää pitkään ja hartaasti, tämän aiheen kartoittamiseen kun ei menekään ihan pientä hetkeä. Aihe onkin jaettu kolmeen eri postaukseen, ensimmäisenä kerron mitä tekniikalla oikein tarkoitetaan ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon välineitä ostaessa.

Mikäli kysyttävää jäi tai joku kohta muuten vaan oli epäselvästi, niin ehdottomasti kommenttia alhaalle, vastaan mikäli osaan. Joillekin on varmasti joitakin kohtia saatettu opettaa eritavalla, mutta itse olen todennut nämä hyviksi ja toimiviksi. Kannattaa ottaa huomioon kuitenkin eri merkkien ja laitteiden toimintaerot, joita tässä jonkun verran pyrin avartamaan myös. Pakkauoshjeita on syytä tämän tuton lisäksi tutkia huolella.

Mitä tämä ihmeen serigrafia sitten on ja mihin sitä käytetään? Serigrafia, muita nimiä mm. silkkipaino ja seripaino, on painomenetelmä, jolla kehykseen pingoitetun seulakankaan läpi väri painetaan painopinnalle. Tekniikkaa voi käyttää muun muassa kankaalle, kuten tässä esimerkissä nyt teemme. Taidegraafikot käyttävät tätä tekniikkaa lisäksi esimerkiksi paperiin, puuhun, metalliin, jne jne, melkein kaikkeen vaan mihin maali voi tarttua.



Moni varmaan pohtii miksi ihmeessä tätä nyt rupeaisi tekemään kun tavallisella sapluunatupsuttelullakin selviää. Seripaino on siitä erinomainen, että painojälki (muutaman ensimmäisen harjoittelukerran jälkeen) on tasaista ja harvemmin leviää, kuten sapluunatekniikka tuppaa tekemään. Kun sinulla on seula valmiina, printtaukseen ei mene kauaa. Lisäksi tekniikkaa on törkeän kiva käyttää ja saa huomattavasti yksityiskohtaisempia kuvia (esimerkiksi rasterikuvat onnistuu)!

Tarvikkeet ja mitä niillä tehdään

1. Seula
2. Raakeli 
3. Valotusemulsio
4. Kalvostuskouru
5. UV-lamppu
6. Kuvio
7. Valotusemulsion poistoaine

Seula

Eri kokoisia seuloja viime WCS-projektista.

Seula on kehykseen pingoitettu painokehä, jonka läpi maali painetaan. Sitä ostettaessa on muutama juttu hyvä muistaa. Koko kannattaa valita painettavan kuvion mukaan siten, että kun kuvio on asetettu seulalle, ympäriinsä sitä jää vielä kauttaaltaan ainakin sentin vara. Tämä helpottaa etenkin silloin kun raakelin vetosuuntaa vaihtaa ja maalin saa hyvin kerättyä seulan reunoilta.

Seulan tiheys valitaan kuvion yksityiskohtaisuuden ja maalin mukaan. Itse olemme todenneet perushyväksi tiheydeksi 42s/cm kankaaseen painettaessa. Sillä saa hyvin yksityiskohtaisia kuvia, mutta se kuitenkin läpäisee helmiäis- ja peittovärit, eli sellaiset metallinhohtoiset ja tummalle kankaalle sopivat värit.

 Halvimmalla tietenkin pääsee, jos seulan tekee itse. Se on helppo valmistaa ostamalla esimerkiksi taulupohjan, irroittamalla kankaan siitä ja käyttämällä sen kehikkoa. Eurokankaasta pitäisi saada silkkipainoon soveltuvaa valoverho-polyesterikangasta, joka pingotetaan sitten kehikkoon niittipyssyllä. Kannattaa muistaa pingoituksessa se, että ilman oikeita pingotukseen soveltuvia työvälineitä on vaikea saada seulakangasta niin tiukaksi, että painojälki pysyy hyvänä. Valoverhokangas on hitusen luirumpaa kuin ostetun seulan kangas ja tekeekin näin pingotuksesta hieman vaikeampaa. Kun kangas on kiinnitetty kehikkoon, muista suojata seulakangas ilmastointiteipillä parin sentin levyisenä ympäri kehikon siten, että se taittuu kehikkoon saakka. Tämä estää maalin valumisen niittien välistä painettaessa. Ostetussa seulassa kehikon ympäri menee sininen silikonireuna, joka ajaa saman asian. Ajan myötä silikoni saattaa kuitenkin lähteä halkeilemaan ja sillon kannattaa ostettuunkin seulaan laittaa teipit reunoille.

Raakeli

Meidän kaunis, likainen ja paljon käytetty raakeli.


Raakeli on lasta, jolla vedetään maali seulan läpi kankaalle. Raakeli on tehty puusta tai metallista, ja sen teräpää on joko kumista tai silikonista valmistettu. Halvempi, joskaan ei yhtä hyvä, vaihtoehto on käyttää tavallista ikkunalastaa. Isoja kuvia tehdessä ikkunalasta on huono, sillä siinä ei saa painettaessa jaettua voimaa reunoille asti, joka johtaa siihen, että kuvion reunat voivat tulla epätasaisina. Eli suosittelen investoimaan ihan oikeaan raakeliin mikäli painettava kuvio on kauheasti kämmentä isompi. Sen koko tietenkin määriytyy seulan ja painettavan kuvion mukaan. Raakelin pitää olla niin pieni, että se mahtuu seulassa hyvin kulkemaan, mutta niin iso, että saat seulaan valotetun kuvion painettua kerralla.

Valotusemulsio

Ei viitsitty ottaa itse pulloa paketista pois sen valoherkkyysominaisuuksien vuoksi.


Valotusemulsio onkin tässä tekniikassa tärkeä juttu, ilman sitä ei tätä voi tehdä. Koostumukseltaan emulsio on hyvinkin erikeepperimäistä, ja vaikka emulsion värillä ei ole mitään väliä, sitä löytyy markkinoilta ainakin punaisena, sinisenä ja vihreänä. Valotusemulsio levitetään seulalle, ja kuivuttuaan sen päälle asetetaan valoaläpäisemätön kuvio. Sen jälkeen seula altistetaan uv-säteilylle, jolloin emulsio valottuu.

Kalvostuskouru


Kalvostuskourua tarvitset valotusemulsion levittämisessä seulalle. Olemme Dalinin kanssa käyttäneet pihiydessämme raakelia emulsion levityksessä, ja todenneet, että homma on aivan älyttömän sotkuista ilman kourua. Mutta toki ilman kouruakin onnistuu, emulsiota vaan saattaa hieman sottaisimmilla otuksilla ( kuten meillä) mennä hukkaan.

Valotuslamppu tai -laite

120 euron valotuslamppu... persaukiset cossaajat.


UV-lamppu kannattaa hankkia siinä vaiheessa, jos oikeasti meinaa tehdä tätä hommaa paljonkin. Lamput nimittäin maksavat sievoisia summia. Myös auringossa valotus onnistuu näppärästi, jos vaan hieman jaksaa kikkailla ja testailla. Lisäksi aurinkovaloituksessa ehdottoman tärkeää olisi omistaa painepesuri mikäli emulsio päättää jymähtää totaalisesti seulaan kiinni. Kerron näistä lisää toisessa postauksessa kun käyn työvaiheita läpi.

Kuvio

Kalvotekniikalla tehtyjä kuvioita.


Kuviolla tarkoitetaan sitä kuvaa, jonka haluat seulalla tehdä. Tärkeintä on muistaa, että ne kohdat, jotka printissäsi haluat painattaa on oltava valoa läpäisemättömiä kuviossasi. Kuvion voi tehdä esim mustasta kartongista leikkaamalla, se voi olla tavalliselle riisipaperille tulostettu mustesuihkutuloste, tai sen voi itse piirtää läpinäkyvälle kalvopaperille esimerkiksi pigmenttitusseilla.

Valotusemulsion poistoaine



Lopuksi printtauksen jälkeen tarvitset valotusemulsion poistoainetta saadaksesi seulan puhtaaksi. Kahta erilaista valotusemulsion poistoainetta löytyy sekä Emo-tuotannolta että Seriväriltä. Itse olemme todenneet Serivärin vihreän hyytelömäisen poistoaineen mukavammaksi, sillä siinä näkee missä ainetta on. Emo-tuotannon poistoaine on nestemäistä ja läpinäkyvää. Kummatkin näistä toimivat kuitenkin yhtä hyvin.

Tässä nämä tärkeimmät tarvikkeet. Lisäksi tietenkin tarvitset perustarvikkeita kuten mäntysuopaa rasvanpoistoon, kangasmaalia printtaamiseen ja suihkua seulan puhdistusta varten. Kerron lisää näistä työvaiheissa, joita käsittellään seuraavaksi.

Hyödyllisiä sivustoja silkkipainovälineiden hankkimiseen;
Seriväri Oy
EMO-Tuotanto Oy
Hobby Point Oy

-E


No comments:

Post a Comment