No niin, ensimmäinen postaus sitten tällä kotoisalla suomenkielellä. Syy tähän on yksinkertaisesti se, että tämän kerran aiheen termit on niin suurta kysymysmerkkiä englanniksi, että hyvä kun ymmärsin itsekään mitä kirjoitin kun tätä siten yritin sepittää.
Eli se kauan odotettu(?) serigrafia (valotustekniikalla) postaus olisi nyt luvassa. Lupaan selittää pitkään ja hartaasti, tämän aiheen kartoittamiseen kun ei menekään ihan pientä hetkeä. Aihe onkin jaettu kolmeen eri postaukseen, ensimmäisenä kerron mitä tekniikalla oikein tarkoitetaan ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon välineitä ostaessa.
Mikäli kysyttävää jäi tai joku kohta muuten vaan oli epäselvästi, niin ehdottomasti kommenttia alhaalle, vastaan mikäli osaan. Joillekin on varmasti joitakin kohtia saatettu opettaa eritavalla, mutta itse olen todennut nämä hyviksi ja toimiviksi. Kannattaa ottaa huomioon kuitenkin eri merkkien ja laitteiden toimintaerot, joita tässä jonkun verran pyrin avartamaan myös. Pakkauoshjeita on syytä tämän tuton lisäksi tutkia huolella.
Mikäli kysyttävää jäi tai joku kohta muuten vaan oli epäselvästi, niin ehdottomasti kommenttia alhaalle, vastaan mikäli osaan. Joillekin on varmasti joitakin kohtia saatettu opettaa eritavalla, mutta itse olen todennut nämä hyviksi ja toimiviksi. Kannattaa ottaa huomioon kuitenkin eri merkkien ja laitteiden toimintaerot, joita tässä jonkun verran pyrin avartamaan myös. Pakkauoshjeita on syytä tämän tuton lisäksi tutkia huolella.
Mitä tämä ihmeen serigrafia sitten on ja mihin sitä käytetään? Serigrafia, muita nimiä mm. silkkipaino ja seripaino, on painomenetelmä, jolla kehykseen pingoitetun seulakankaan läpi väri painetaan painopinnalle. Tekniikkaa voi käyttää muun muassa kankaalle, kuten tässä esimerkissä nyt teemme. Taidegraafikot käyttävät tätä tekniikkaa lisäksi esimerkiksi paperiin, puuhun, metalliin, jne jne, melkein kaikkeen vaan mihin maali voi tarttua.
Moni varmaan pohtii miksi ihmeessä tätä nyt rupeaisi tekemään kun tavallisella sapluunatupsuttelullakin selviää. Seripaino on siitä erinomainen, että painojälki (muutaman ensimmäisen harjoittelukerran jälkeen) on tasaista ja harvemmin leviää, kuten sapluunatekniikka tuppaa tekemään. Kun sinulla on seula valmiina, printtaukseen ei mene kauaa. Lisäksi tekniikkaa on törkeän kiva käyttää ja saa huomattavasti yksityiskohtaisempia kuvia (esimerkiksi rasterikuvat onnistuu)!
Moni varmaan pohtii miksi ihmeessä tätä nyt rupeaisi tekemään kun tavallisella sapluunatupsuttelullakin selviää. Seripaino on siitä erinomainen, että painojälki (muutaman ensimmäisen harjoittelukerran jälkeen) on tasaista ja harvemmin leviää, kuten sapluunatekniikka tuppaa tekemään. Kun sinulla on seula valmiina, printtaukseen ei mene kauaa. Lisäksi tekniikkaa on törkeän kiva käyttää ja saa huomattavasti yksityiskohtaisempia kuvia (esimerkiksi rasterikuvat onnistuu)!
Tarvikkeet ja mitä niillä tehdään
1. Seula
2. Raakeli
3. Valotusemulsio
4. Kalvostuskouru
5. UV-lamppu
6. Kuvio
7. Valotusemulsion poistoaine
7. Valotusemulsion poistoaine
Seula
Eri kokoisia seuloja viime WCS-projektista. |
Seulan tiheys valitaan kuvion yksityiskohtaisuuden ja maalin mukaan. Itse olemme todenneet perushyväksi tiheydeksi 42s/cm kankaaseen painettaessa. Sillä saa hyvin yksityiskohtaisia kuvia, mutta se kuitenkin läpäisee helmiäis- ja peittovärit, eli sellaiset metallinhohtoiset ja tummalle kankaalle sopivat värit.
Halvimmalla tietenkin pääsee, jos seulan tekee itse. Se on helppo valmistaa ostamalla esimerkiksi taulupohjan, irroittamalla kankaan siitä ja käyttämällä sen kehikkoa. Eurokankaasta pitäisi saada silkkipainoon soveltuvaa valoverho-polyesterikangasta, joka pingotetaan sitten kehikkoon niittipyssyllä. Kannattaa muistaa pingoituksessa se, että ilman oikeita pingotukseen soveltuvia työvälineitä on vaikea saada seulakangasta niin tiukaksi, että painojälki pysyy hyvänä. Valoverhokangas on hitusen luirumpaa kuin ostetun seulan kangas ja tekeekin näin pingotuksesta hieman vaikeampaa. Kun kangas on kiinnitetty kehikkoon, muista suojata seulakangas ilmastointiteipillä parin sentin levyisenä ympäri kehikon siten, että se taittuu kehikkoon saakka. Tämä estää maalin valumisen niittien välistä painettaessa. Ostetussa seulassa kehikon ympäri menee sininen silikonireuna, joka ajaa saman asian. Ajan myötä silikoni saattaa kuitenkin lähteä halkeilemaan ja sillon kannattaa ostettuunkin seulaan laittaa teipit reunoille.
Raakeli
Meidän kaunis, likainen ja paljon käytetty raakeli. |
Valotusemulsio
Ei viitsitty ottaa itse pulloa paketista pois sen valoherkkyysominaisuuksien vuoksi. |
Kalvostuskouru
Valotuslamppu tai -laite
120 euron valotuslamppu... persaukiset cossaajat. |
Kuvio
Kalvotekniikalla tehtyjä kuvioita. |
Valotusemulsion poistoaine
Lopuksi printtauksen jälkeen tarvitset valotusemulsion poistoainetta saadaksesi seulan puhtaaksi. Kahta erilaista valotusemulsion poistoainetta löytyy sekä Emo-tuotannolta että Seriväriltä. Itse olemme todenneet Serivärin vihreän hyytelömäisen poistoaineen mukavammaksi, sillä siinä näkee missä ainetta on. Emo-tuotannon poistoaine on nestemäistä ja läpinäkyvää. Kummatkin näistä toimivat kuitenkin yhtä hyvin.
Tässä nämä tärkeimmät tarvikkeet. Lisäksi tietenkin tarvitset perustarvikkeita kuten mäntysuopaa rasvanpoistoon, kangasmaalia printtaamiseen ja suihkua seulan puhdistusta varten. Kerron lisää näistä työvaiheissa, joita käsittellään seuraavaksi.
Hyödyllisiä sivustoja silkkipainovälineiden hankkimiseen;
Seriväri Oy
EMO-Tuotanto Oy
Hobby Point Oy
-E
No comments:
Post a Comment